Rotary Hasselt Juniperus Rotary Hasselt Juniperus

Login ledenLogin leden

Project "Outbound Valerie Janssen in Brazilië"

volg de ervaringen van outbond Valerie

Bij deze wil ik jou en de club een kleine update geven over mijn ervaringen in Brazilië!
Op school is het vrij saai. Ik versta nog niet zo veel dus probeer ik me met andere dingen bezig te houden zoals Portugees leren en in een boekje schrijven over mijn ervaringen! Mijn gastmama Marize gebruikt simpele Portugese zinnen als ze tegen me spreekt en articuleert goed, meestal versta ik haar vrij goed! Als ik iets wil vragen of iets nodig heb krijg ik het haar ook meestal vrij goed uitgelegd. Nee, niet elk werkwoord is juist vervoegd of elk woord met een raar accent is juist uitgesproken maar ze weet wat ik wil zeggen. In mijn rotary club moet ik ook elke week in het Portugees vertellen wat ik die week heb gedaan. Dit lukt al vrij goed met een beetje verbetering van mijn gastbroers. Ze zeggen hier allemaal dat ik het heel snel leer dus ik zal hun maar geloven zeker?
Ik zal hier 4 gastgezinnen hebben. Mijn eerste gastgezin valt heel goed mee! Ik voel me er zeker thuis en ze zijn allemaal super lief. Mijn gastmama neemt me elke week wel mee naar iets nieuws om uit te proberen. Ze heeft ook een liefdadigheidsproject waar ik iedere week mee naartoe mag. Ze behandeld me echt als haar eigen dochter en dat is heel fijn! In mijn 2de gastgezin zal ik een gastzus hebben die België al heel goed kent, ze ging op uitwisseling in Tongeren! We zijn nu een datum aan het zoeken om eens af te spreken. Mijn 3de gastgezin heeft me al eens uitgenodigd voor churrasco (Braziliaanse, lekkerdere versie van BBQ) en dat was ook super leuk! Ze zijn heel lief en deden direct hun best om mij thuis te laten voelen, hun eigen zoon is op uitwisseling in Frankrijk. Mijn 4de gastgezin heb ik nog niet ontmoet maar ik vermoed dat dat binnenkort wel zal gebeuren. De mama is pas in mijn rotaryclub toegelaten dus ik zal haar daar wel eens ontmoeten. Hun dochter is momenteel ook in Frankrijk en daarnaast zal ik nog een klein zusje hebben.
Ik heb deze maand ook mijn Rotary verantwoordelijke/counselor leren kennen in mijn rotary club. Mijn gastbroer en ik zijn al bij haar thuis geweest om koffie te drinken en haar puppy's te ontmoeten, heel schattig! Zaterdag was ik samen met een andere uitwisselingsstudent uitgenodigd om in haar restaurant te gaan eten, ook heel leuk! Ze heeft me ook al verzekerd dat als ik een probleem heb ik altijd bij haar terecht kan!
Rotary vergaderingen zijn hier heel anders dan degenen die ik met jullie in België heb meegemaakt! Ik moet hier zoals ik eerder al zei dus elke week naar de vergadering gaan en vertellen over mijn week. Mijn rotary club bestaat enkel uit vrouwen, ze zitten allemaal aan een lange tafel en de president zit apart vanvoor aan een tafel samen met nog 2 andere mensen waarvan ik de taak niet zo goed weet. Bij de start van de vergadering staat iedereen recht, iemand doet een gebed, de feestdagen van de afgelopen week worden voorgelezen en we klappen voor de vlaggen. Het is ook meer een echte vergadering, ze praten over projecten die ze gaan uitvoeren en discussiëren ook wel eens, het is dus soms heel serieus. Iemand van de club zorgt ook altijd dat er na de vergadering iets kleins is om te eten zoals pizza, cake of een typisch Braziliaanse snack.
Voor meer details of snellere updates kan je iedere dag eens een kijkje nemen op mijn blog! http://valeriesadventuresinbrazil.tumblr.com Hier probeer ik iedere dag iets op te posten

Meer info: http://valeriesadventuresinbrazil.tumblr.com/